Już wkrótce na linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz powstanie 3750-metrowy tunel. Do jego wybudowania posłużą dwie tarcze TBM. Pierwsza dotarła do Polski w ubiegłym roku, zaś druga została właśnie rozładowana w porcie morskim w Gdańsku, co zajęło aż trzy dni. To jednak dopiero początek złożonej operacji logistycznej.
Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Mszana Dolna / Tymbark wraz z modernizacją linii kolejowej nr 104 to jedno z największych przedsięwzięć inwestycyjnych w obszarze infrastruktury transportowej w Polsce. W ramach projektu o wartości 12 mld zł powstanie ciąg linii kolejowych o wysokim standardzie, umożliwiający skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza do ok. 60 minut, zaś z Krakowa do Zakopanego – do ok. 90-100 minut. Z racji przebiegu w terenach podgórskich budowa nowej trasy, jak również modernizacja istniejącej z korektą przebiegu na wielu fragmentach, będzie bardzo dużym wyzwaniem inżynierskim.
W przypadku linii kolejowej nr 104 zaplanowano budowę nowego przebiegu w tunelu o długości 3750 metrów na odcinku Męcina – Mordarka. Drążenie tunelu rozpocznie się już wkrótce. Do tego czasu na miejsce inwestycji będzie musiała zostać dostarczona kolejna tarcza TBM, której elementy zostały dziś rozładowane w porcie morskim w Gdańsku (przypomnijmy, że pierwsze urządzenie zostało dostarczone w ubiegłym roku). Operacja trwała aż trzy dni, ale to dopiero początek znacznie bardziej złożonego zadania – rozładowane elementy ważą łącznie 2534 tony i będą musiały zostać dostarczone na miejsce inwestycji 30 samochodami ciężarowymi. Samo drążenie ma potrwać kilkanaście miesięcy.
🏗️Wielka operacja logistyczna w Porcie Gdańsk. 📌Przy Nabrzeżu Oliwskim zakończył się rozładunek urządzeń wiertniczych na potrzeby realizacji tuneli kolejowych, których inwestorem jest spółka @PKP_PLK_SA.
Dostarczona właśnie tarcza TBM posłuży do budowy tunelu właściwego, natomiast maszyna, która dotarła do Polski w ubiegłym roku, jest znacznie mniejsza – waży 600 ton i będzie wykorzystywana do drążenia tunelu ewakuacyjnego. Drążenie tuneli tarczami TBM będzie odbywać się przy jednoczesnym zabudowywaniu żelbetem. Średnica tarczy drążącej tunel właściwy wynosi ok. 10 metrów, natomiast w przypadku tarczy do drążenia tunelu ewakuacyjnego - ok. 4 metry. Zakłada się, że dziennie powstawać będzie 10-15 metrów tunelu (wraz z obudową). Koszt wykonania samego tunelu szacuje się na 750 mln zł, choć będzie do przedsięwzięcie realizowane w ramach umowy na modernizację 12,5-kilometrowego fragmentu Limanowa – Klęczany o wartości 1,9 mld zł.
Tunel pomiędzy Męciną a Mordarką będzie jednym z najdłuższych w Polsce, choć na wspomnianej nowej linii kolejowej, realizowanej w ramach tego samego przedsięwzięcia, powstanie jeszcze dłuższy, bo 3820-metrowy – w sąsiedztwie miejscowości Stróża koło Dobrej. Łącznie w ramach projektu powstanie aż 13 tuneli, a także 11 mostów i wiaduktów. Pociągi pasażerskie na nowych i zmodernizowanych fragmentach będą mogły rozpędzić się nawet do 160 km/h. Całe przedsięwzięcie będzie miało ogromne znaczenie zarówno w kontekście ruchu regionalnego, jak i dalekobieżnego. Będzie to także pierwsza nowa linia kolejowa w Polsce od czasów wybudowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.